Nom | Format | Muntador | Audio | Mida | Clicks | Afegit |
---|---|---|---|---|---|---|
Mestres -1x01- Ser mestres, com i per què?
Obrim la sèrie preguntant-nos si la feina de mestre o de professor és vocacional, i si és prou vocació aquell "m'agraden molt els nens" per dedicar-se a l'ensenyament. Què cal tenir per ser mestre, com se n'aprèn, què té d'atractiu i de difícil aquesta professió i quines gratificacions i problemes comporta.
En el aquest capítol assistim al començament de curs a la facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb un grup de futurs mestres, i acompanyem la Carmeta, una mestra de Bordils (Gironès) en el seu últim dia abans de jubilar-se. Passem un dia a P4, amb en Joan, un mestre d'Infantil a l'Escola Samaranch i Fina de Santa Margarida i els Monjos...
I l'escriptora Empar Moliner ens presenta Manuel Fuentes, el professor de literatura que la va convertir en lectora quan estudiava a l'Institut la Vall del Tenes.
El grafisme del capítol ha comptat amb la participació de l'Escola Pit-roig de Barcelona. |
ed2k | naroatna | 1123 | 2012-02-08 23:06:47 | ||
Mestres -1x02- L'èxit i el fracàs
L'èxit educatiu, el fracàs escolar...Un tema d'actualitat permanent que costa de definir i, sobretot, de resoldre. Què entenem per èxit i fracàs en educació, què vol dir "excel·lència", què cal avaluar i com fer-ho i quins són els factors que ens ajuden o ens destorben a l'hora de sortir-nos-en... Per a què serveixen, les notes? Reflecteixen de veritat el que saben els alumnes? Cal demanar el mateix a tots, o a cadascú segons les seves capacitats?
En aquest capítol passem un dia a l'Escola el Roure Gros, de Santa Eulàlia de Riuprimer, on no hi ha ni notes ni exàmens, i on els nens aprenen fent ciència des del primer dia. També visitem l'Institut Valldemossa, que premia l'esforç dels alumnes que ho han tingut més difícil, i coneixem una experiència pionera d'avaluació dels docents, inspirada en l'exemple finès.
També acompanyem el periodista Jordi Évole a l'Escola Antoni Gaudí, on va estudiar l'EGB, a Cornellà, i veiem com organitza un debat amb els nens de cinquè, al costat del mestre que li va ensenyar a ser crític quan era petit.
El grafisme del capítol ha comptat amb la participació de l'Institut Narcís Monturiol, de Barcelona. |
ed2k | Petiso | 1001 | 2012-02-08 23:07:47 | ||
Mestres -1x03- Aquí, qui mana
En què es basa avui l'autoritat de mestres i professors, i com volen exercir-la? Els demanem com volen ser tractats i com tracten ells els alumnes, quin ordre volen a l'aula i al centre i com resolen els problemes quotidians de convivència. |
ed2k | Petiso | 942 | 2012-02-17 00:49:11 | ||
Mestres -1x04- Com aprenem?
Grups cooperatius, educació lenta o aprenentatge per competències són alguns nous conceptes educatius. La idea del mestre que "ensenya" va sent substituïda per la del mestre que ajuda i acompanya els nens a aprendre. Ens preguntem què i com cal aprendre a l'escola, i a quin ritme... |
ed2k | naroatna | 987 | 2012-02-23 02:05:11 | ||
Mestres -1x05- Família i escola
Els mestres reclamen més col·laboració i suport dels pares i la societat, als que acusen de delegar en l'escola una part cada vegada més important de l'educació de les criatures. Hi ha pares i mares molt actius, que volen participar i donar suport a l'escola, però les famílies han canviat i moltes tenen dificultats per implicar-se en la formació dels fills. |
ed2k | naroatna | 976 | 2012-03-01 00:13:57 | ||
Mestres -1x06- L'escola per a tots
aber què necessita cada nen i cada nena, estimular-lo i demanar de cadascun el màxim que pugui donar. Avui l'escola té nous objectius, i un dels més importants és detectar les necessitats educatives i les capacitats pròpies de cada alumne, per tal de d'adaptar-s'hi i ajudar-lo a aprendre millor. |
ed2k | Petiso | 912 | 2012-03-13 00:55:31 | ||
Mestres -1x07- I jo què faig?
En un món en canvi constant, amb accés global a la informació, el paper dels mestres és cada vegada menys la d'ensenyar continguts i cada dia més la d'estimular l'aprenentatge. Quin és en aquesta nova situació el lloc del mestre? Preguntem per un concepte clau: el lideratge. |
ed2k | Petiso | 923 | 2012-03-15 18:42:13 | ||
Mestres -1x08- Senyoreta 2.0 | ed2k | naroatna | 898 | 2012-03-24 01:43:31 | ||
Mestres -1x09- El món a l'aula
En els últims anys, milers i milers d'alumnes nouvinguts o fills de pares immigrants han arribat a escoles i instituts. El sistema educatiu ha esdevingut la principal fàbrica de ciutadans, assumint el repte de cohesionar aquesta nova societat multicultural. Acollir aquests alumnes i integrar-los al sistema escolar, implicant-hi les seves famílies, és un esforç i una oportunitat per a mestres i professors que han canviat les seves prioritats i les seves maneres de fer per adaptar-se a les noves necessitats. |
ed2k | naroatna | 953 | 2012-04-12 20:58:42 | ||
Mestres -1x10- Educar o ensenyar
Quina és, la missió de l'escola? Transmetre una sèrie de continguts, o educar - també en valors -els ciutadans del futur? Una de les grans qüestions de l'actualitat educativa és què demana la societat a l'escola i què pensa l'escola que ha d'oferir a la societat. Demanem als mestres per a qui i per a què treballen. En definitiva, quin és l'objectiu de la seva feina. |
ed2k | naroatna | 865 | 2012-04-12 20:59:31 | ||
Mestres -1x11- Punt i seguit
Reflexions de nens i mestres sobre temes no tractats a la sèrie. Des de problemes de convivència en centres de secundària, a dificultats per atendre la diferència, o l'educació en un context de crisi... "Mestres" s'acomiada amb un últim capítol especial, "Punt i seguit". Hem reunit sis dels mestres i sis dels alumnes que han anat apareixent al llarg dels programes, i els hem fet debatre sobre alguns temes importants que quedaven pendents: des dels "mals" mestres, fins als problemes greus de disciplina en Secundària, passant per com cal educar en temps de crisi... Repassem amb ells alguns dels moments del programa i els coneixem una mica millor. Esperem que us agradi! |
ed2k | naroatna | 863 | 2012-04-21 13:20:22 |