El documental - Vides paral·leles (Una crònica dels anys cinquanta - Henry Colomer)
Any:
2010
Categories:
Documental, Producció Catalana
Generes:
Biografia, Història
Descripció:
DURADA: 52 minuts. - MIDA: 572 megues
PRODUCCIÓ: Televisió de Catalunya amb Automatic Films, Saraband Films (França), France Télévisions, Institut National de l'Audiovisuel i Cinaps TV. Amb la participació de Région Languedoc-Roussillon, Centre National de la Cinématographie, Procirep-Angoa i l'Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC) (2010)
DIRECCIÓ: Henry Colomer
Muntatge: Stéphane Foucault
Fotografia: Henry Colomer, Albert Serrado Escriu, Isabelle Bourzat
So: Adrià Fernández, Séverine Ratier, Yann Legay, Bruno Langiano, Stéphanie Roumiguière
Documentació: Henry Colomer, Toned Media, Caterina d'Agostino, Valérie Massignon, Chema Espejo
Veu en off: Henry Colomer
Producció: Emmanuel Verplancke
Producció executiva TVC: Jordi Ambròs
Producció delegada TVC: Josep Maria San Agustín
Producció delegada Automatic Films: Gustavo Cortès Bueno
Un retrat en clau molt personal de la vida a la Catalunya Nord a partir de la fi de la Segona Guerra Mundial de la mà d'Henry Colomer, un veterà realitzador nascut a Perpinyà.
Aquest divendres "El documental" estrena "Vides paral·leles", un retrat en clau molt personal de la vida a la Catalunya del Nord a partir de la fi de la Segona Guerra Mundial de la mà d'Henry Colomer, un veterà realitzador nascut a Perpinyà. Aquest treball és una coproducció de Televisió de Catalunya amb Automatic Films.
A "Vides paral·leles", Henry Colomer estableix un lligam entre la vida quotidiana d'una família d'obrers de la Catalunya del Nord i les figures prestigioses que constitueixen el seu imaginari heroic. La França de la "reconstrucció" es caracteritza per una empenta col·lectiva, un gust per l'aventura en totes les seves formes i una confiança sense límits en les proeses de la ciència i de la tècnica.
En els molls de Portvendres, on el seu avi fa de peó, en els transbordadors en què els seus oncles naveguen, a les fàbriques on treballen parents i veïns, s'afirma una solidaritat de destins. Aquesta il·lusió compartida és repel·lida per la presència sorda del franquisme en una Espanya molt pròxima, i per una guerra colonial: als transbordadors d'Algèria, els turistes es fan cada cop més escassos, i els soldats cada vegada més nombrosos. Entre la por i la fascinació, un infant es construeix el seu petit món, una col·lecció de records particulars que, tal com s'adonarà anys més tard, van ser compartits per tota una generació.
El director, Henry Colomer, ha realitzat una trentena de pel·lícules. Entre els seus documentals destaquen els seus retrats d'escriptors i d'artistes, així com un seguit de treballs històrics que il·lustren els grans trasbalsos dels inicis del segle XX. A "Monte Verita" (premi al millor documental SCAM i Festival de Films Històrics de Pessac, 1996) mostra el retorn a la natura d'una comunitat utòpica a la vora del llac Léman. A "Optimum" (premi de la pedagogia científica al Festival del Film d'Art i Pedagogia de la Unesco, 2000) denuncia el pensament utilitarista i l'ordre del "defecte zero" aplicats a la societat en el seu conjunt. Finalment, a "Sota les banderes" reflexiona sobre la pujada dels nacionalismes i la importància de la simbologia. Aquest documental va rebre el premi del jurat al Festival de Films Històrics de Pessac i el premi al millor ús de material d'arxiu al Focal London 2010).